وبلاگ میزیتو Backlog چیست | نقش و جایگاه بگ لاگ در متد مدیریت پروژه اسکرام
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

Backlog چیست | نقش و جایگاه بگ لاگ در متد مدیریت پروژه اسکرام

منتشر شده در ۴ ماه پیش

زمان خوانش ۵ دقیقه

انتشار ۴ ماه پیش

خوانش ۵ دقیقه

مدیریت پروژه موفق نیازمند تنظیم بک لاگ حرفه‌ای است
در متدهای مدیریت پروژه چابک مانند اسکرام، اعضای تیم از بک لاگ (Backlog) برای برنامه‌ریزی، تعیین اولویت‌ها و انجام پروژه در سریع‌ترین زمان ممکن استفاده می‌کنند. این سند را می‌توانید همچون یک لیست خرید برای منزل تصور کنید. همان‌طور که داشتن لیست خرید به شما در برنامه‌ریزی اقدامات خرید کمک می‌کند، بک لاگ نیز برای انجام کارها بر اساس اولویت‌بندی ضرورت دارد. در این مطلب از وب‌سایت میزیتو به این سوال که Backlog چیست، پاسخ داده‌ایم.

مفهوم Backlog چیست؟
بسیاری از اعضای تیم اسکرام در اولین تجربه این متد از مدیر پروژه می‌پرسند که بک لاگ در اسکرام چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که بک لاگ محصول در متد مدیریت پروژه اسکرام یک فهرست از تمامی کارهایی است که باید برای ایجاد یا توسعه یک محصول یا خدمت انجام شوند. این فهرست دارای اولویت‌بندی است و آیتم‌های آن عموما با عنوان "داستان‌های کاربر" نامیده می‌شوند. این فهرست مواردی مانند ویژگی‌های که باید به محصول اضافه شوند، تغییرات و به‌روزرسانی‌ها، موارد رفع اشکال، کارهای فنی و ... را دربرمی‌گیرد.
لیست Backlog متعلق به نقش "مالک محصول" در این متد مدیریتی است و مالک محصول نیز مسئول افزایش ارزش محصول برای ارائه به مشتری است. از این لیست همچنین برای اولویت‌بندی و مدیریت وظائف در طول اسپرینت بعدی استفاده می‌شود. بک لاگ محصول همچنین سندی است که تمامی اعضای تیم می‌توانند برای آگاهی از جدیدترین تغییرات مورد نیاز به آن مراجعه کنند. زیرا بک لاگ هیچوقت کامل نمی‌شود و ماهیتی پویا دارد. بنابراین اگر مشتری یک تقاضای جدید داشته باشد می‌توان آن را قالب تغییرات جدید در ساختار اولویت‌بندی شده بک لاگ قرار داد.
 
اجزای Backlog چیست؟
پاسخ دادن به این پرسش که "اجزای Backlog چیست؟" کاری دشوار است؛ زیرا کارهایی که باید برای محصول انجام داد، بستگی به نوع پروژه و محصول یا خدمت دارد. با این حا ل بک لاگ محصول معمولا دارای برخی اجزای عمومی است که در ادامه آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم:
•    ویژگی‌های جدید محصول یا ویژگی‌های درخواستی
•    موارد بهینه‌سازی عملکردهای موجود
•    موارد فنی
•    به‌روزرسانی زیرساخت

در یک نمونه بک لاگ محصول، همواره کارهای مهم‌تری که باید زودتر انجام شوند در صدر لیست قرار می‌گیرند. بنابراین اعضای تیم می‌دانند که باید کدام کارها را زودتر انجام دهند و مسئول یا مسئولان انجام هر کار نیز مشخص هستند.


مسئول تنظیم و به‌روزرسانی Backlog کیست؟
مالک محصول (Product Owner) یکی از اعضای تیم اسکرام است. این فرد مسئولیت تعریف داستان‌های کاربر و ایجاد و به‌روزرسانی بک لاگ محصول را بر عهده دارد. او برای این کار با مشتری ارتباط برقرار می‌کند و تمامی نیازها و درخواست‌های او را بررسی و یادداشت می‌کند. بر اساس همین نیازها و درخواست‌ها، ویژگی‌ها و تغییرات محصول تعیین می‌شوند. بنابراین مالک محصول از این اطلاعات برای ایجاد و سازماندهی بک لاگ استفاده می‌کند. برخی از عواملی نیز که می‌توانند در نحوه سازماندهی بک لاگ توسط مالک محصول تاثیرگذار باشند عبارتند از:
•    اولویت‌های مطرح شده از سوی مشتری
•    برخی موانع اجرایی
•    فوریت دریافت بازخورد از سوی مشتری یا دیگر ذی‌نفعان پروژه

 


ویژگی‌های Backlog محصول چیست؟
برای درک بهتر بک لاگ محصول در اسکرام باید با ویژگی‌های اساسی آن آشنا باشید. برای مثال در لیست رتبه‌بندی و اولویت‌بندی شده بک لاگ، معمولا می‌توانند موارد با اولویت بالا را به موارد جزئی‌تر یا داستان‌های کاربر کوچک‌تر تقسیم‌بندی کرد. همچنین چندین تیم می‌توانند در انجام کارهای یک بک لاگ با یکدیگر همکاری داشته باشند. رتبه موارد بک لاگ نیز می‌تواند بر اساس مواردی مانند ارزش تجاری، ارزش فنی، اهمیت در مدیریت ریسک و ... انجام شود.


مزایای استفاده از Backlog محصول چیست؟
ایجاد بک لاگ محصول درست مانند تهیه یک نقشه راه برای برنامه‌ریزی توسعه محصول، ایده‌پردازی و ... است. پویایی بک لاگ نیز به شما اجازه می‌دهد با ارائه راهکارهای خلاقانه، تغییراتی را در آن برای کاهش زمان اجرای پروژه ایجاد کنید. همچنین با ایجاد تغییرات اولیه ممکن است بازخوردهایی را از سوی ذی‌نفعان پروژه مانند مشتری یا سهامداران دریافت کنید و آن‌ها نیز نظرات خود را با شما به اشتراک خواهند گذاشت. به این ترتیب بک لاگ در هر مرحله کامل‌تر می‌شود. البته یکی از چالش‌های تنظیم و به‌روزرسانی بک لاگ توسط مالک محصول این است که او باید بتواند در مورد کارآمدی ایده‌ها تصمیم‌گیری کند و برخی از آن‌ها کنار بگذارد.
 
در ادامه با برخی از مزایای استفاده از Backlog محصول آشنا می‌شوید:
•    بک لاگ یک نقشه راه پویا برای ایجاد و توسعه محصول است
•    بک لاگ به شما در تخمین منابع مورد نیاز کمک می‌کند
•    پویایی بک لاگ باعث می‌شود بتوانید بر اساس نیازها در هر مرحله، اولویت‌ها را تغییر دهید

میزیتو قابلیت‌های فراوانی برای مدیریت پروژه اسکرام دارد
میزیتو یکی از برترین پلتفرم‌های مدیریت پروژه در ایران است که از طریق دیوایس‌های متعدد از تلفن همراه تا رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. این پلتفرم قابلیت ایجاد اسپرینت‌ها برای استفاده در متد مدیریت پروژه اسکرام را دارد. برای مثال از طریق قسمت بورد (board) در میزیتو می‌توانید اسپرینت‌ها را ثبت کنید. همچنین امکان ایجاد بک لاگ محصول در این پلتفرم وجود دارد. برای بهره‌مندی از این مزایا و امکانات کافی است در سایت مجموعه ما ثبت نام کنید.

 


سوالات متداول
مفهوم Backlog محصول چیست؟

بک لاگ محصول در متد اسکرام لیستی اولویت‌بندی شده از کارهایی است که باید برای ارائه محصول انجام شوند.


مراحل تنظیم Backlog محصول چیست؟
برای ایجاد بک لاگ محصول می‌توان این مراحل را دنبال کرد: تعیین نیازها و درخواست‌های مشتری، تعیین ایده‌های سهامداران و مدیران و نیز اعضای تیم اسکرام، بررسی ارزشمندی و تاثیر هر ایده برای رد یا قبول آن، اولویت‌بندی اجزای بک لاگ محصول، به‌روزرسانی بک لاگ محصول با توجه به نیازها و ایده‌های جدید، اصلاح موارد به‌طور دائم.


تفاوت بین بک لاگ محصول و بک لاگ اسپرینت چیست؟
بک لاگ محصول و بک لاگ اسپرینت وابستگی و شباهت‌های فراوانی دارند. البته ابتدا باید بک لاگ محصول ایجاد شود تا بعد از آن بتوانید بک لاگ اسپرینت را ایجاد کنید. بک لاگ محصول، شامل اولویت‌بندی تمام موارد و وظائف برای ارائه یک محصول یا خدمت است. در مقابل بک لاگ اسپرینت زیرمجموعه‌ای از بک لاگ محصول است و شامل تسک‌ها یا مواردی است که اعضای تیم توسعه پذیرفته‌اند در طول اسپرینت بعدی آن‌ها را تکمیل کنند. 
 

شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!